onsdag 8 januari 2014

Sexualitet


Citatet här under från World Health Organization är antagligen den bästa definitionen av sexualitet som jag än så länge har läst. 
"Sexualiteten är en integrerad del av varje människans personlighet, och det gäller så väl man som kvinna som barn. Den är ett grundbehov och en aspekt av att vara mänsklig, som inte kan skiljas ifrån andra livsaspekter. Sexualiteten är inte synonymt med samlag, den handlar inte om huruvida vi kan ha orgasmer eller inte, och inte heller summan av våra erotiska liv. Dessa kan, men behöver inte vara, en del av vår sexualitet. Sexualiteten är mycket mer: den finns i energin som driver oss att söka kärlek, kontakt, värme och närhet. Den uttrycks i vårt sätt att känna och väcka känslor samt att röra vid varandra. Sexualiteten påverkar tankar, känslor, handlingar och gensvar och därigenom vår psykiska och fysiska hälsa." //WHO 

Faktum är att desto mer jag läser om sexualitet, desto svårare har jag att förstå hur man kan vara trångsynt eller ignorant. Men svaret på det finns till viss del inom mig själv. Jag har aldrig haft något fobi mot någon sorts sexualitet, jag har alltid tyckt att man har rätt till att vara med vem man vill, men det som fick mig att ifrågasätta min egna syn på sexualitet var när swingersklubben Eva&Adam hade ett evenemang på Arbis i Norrköping. 

Jag respekterar andra människors val, men jag kom att reflekterade över hur jag själv kände angående t.ex. Swinging. Om jag är tillsammans med någon så vill jag vara den enda den personen är med. Men är det något jag verkligen känner eller något jag lärt mig av samhällets "normer"? Är det samma sak med alla andra saker jag "tycker" eller "tror" på?
Jag har inte djupdykt ned i allt jag behöver ta reda på, vägen dit är nog lång och fylld med hinder. Men är det något jag än så länga har dragit en slutsats om så är det detta: Det finns inget som är "normalt". Inte heller något som är "onormalt", för alla är unika på sina egna vis. Den enda faktorn vi har gemensamt är att vi är människor; och vi kommer i en till synes ändlös mängd variationer. 

Men oavsett vilket kön vi har, vilka sexuella preferenser vi följer, oavsett om vi är rika eller fattiga, oavsett färgen på vår hud, på våra ögon eller vårt hår, oavsett vilket land vi kommer ifrån, vilken religion vi tror på, oavsett allt vi väljer att tro på om oss själva eller om andra, så är vi i grunden likadana; och vi borde bli lika behandlade. Alla människor borde ha samma rättigheter och samma skyldigheter. 
Man kan födas med ett handikapp, man kanske inte är lika snabblärd eller lika intelligent som någon annan, men det är det som är en del av vara unik. Jag tror att varje individ på denna planet har en mening. Även om vissa av oss kanske inte har samma förutsättning så tror jag att alla fyller ett syfte. Alla har något inom sig som bara den personen kan åstadkomma. I grund och botten så är vi människor och vi borde ta hand om varandra. Vi borde respektera och värdera varandra för det vi är och inte för det någon annan vill att man ska vara. 

Det är min förhoppning att jag - med den här bloggen som något sorts bollplank - kan hjälpa andra människor. Jag vill lära mig mer om sexualitet, om livsstilar, jag vill prata med andra människor om deras erfarenheter, deras åsikter och trossatser. Jag vill lära mig och jag vill dela med mig. Förhoppningsvis kan jag lyckas intervjua andra människor, kanske kan jag hitta förebilder åt oss alla. Det är min förhoppning, och hur det än slutar så ska jag åtminstone försöka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar